Cum funcționează ATOMIUM?
Componentele tribotehnice utilizează capacitatea unică a unor tipuri de minerale naturale extrase din regiunea Karelia - nord-vestul Rusiei. Abilitatea este de a schimba procesele de frecare. Pentru a explica ce se schimba exact, este rezonabil să recapitulăm câteva lucruri despre frecare.
CUM ARE LOC FRECAREA?
Frecarea nu are niciodată loc pe întreaga suprafață. La nivel micro orice suprafață are mici vârfuri și goluri. Două suprafețe se sprijină reciproc pe vârfuri. Într-o mică zonă locală în jurul celor două vârfuri aflate în contact, temperatura poate atinge mii de grade (Celsius) și o presiune enormă. În mod normal, vârfurile sunt demolate, iar piesele metalice mici plutesc în uleiul de motor. În clipa următoare, alte perechi de vârfuri se ciocnesc unul de celălalt și așa mai departe.
Exact așa are loc uzura. În timp, tot mai multe particule metalice cad în ulei. În medie, aproximativ 5 grame de metal (cam cât o monedă de 50 cenți) sunt scoase dintr-un motor de fiecare dată când înlocuiți uleiul. Pierzându-și piesele mici, suprafețele de frecare își schimbă treptat forma. Aceasta conduce la decalajele mari dintre detaliile motorului și, prin urmare, la degradarea funcțiilor lor. Motorul își pierde puterea, crește consumul de combustibil etc.
CE SCHIMBĂRI ADUCE ATOMIUM?
Micro-particulele din mineralul activ se introduc în uleiul de motor în momentul aplicării compusului tribotehnic. Apoi ele plutesc în ulei oriunde este uleiul. În special, acestea ajung în zonele unde are loc frecarea.
Când o particulă de mineral apare în zona cu temperaturi și presiuni foarte ridicate, aceasta activează legăturile electronice între atomii de ferrum din suprafață și o mică bucată de metal din ulei. Piesa se lipește de suprafața, fapt care inversează procesul de uzură. În loc să-și piardă materialul, suprafața primește o nouă particulă.
Pas cu pas, suprafața de frecare se acoperă cu noi piese metalice care formează un nou strat solid pe suprafață. Acest strat este numit "protector". Particulele minerale în sine sunt împărțite în particule mai mici, dar continuă să plutească în ulei și lucrează din nou în alte zone.
În afară de efectul major al creării "stratului protector", mineralul ajută la îndepărtarea murdăriei (lacurilor, depunerilor etc.) de pe suprafețele metalice și la degradarea vârfurilor suprafețelor. Modificările unei suprafețe de frecare sunt prezentate în diagrama de mai jos.
CE ÎMBUNĂTĂȚIRI ADUCE STRATUL PROTECTOR?
Stratul protector are proprietăți unice.
În primul rând, este mai neted decât suprafața inițială, coliziunea dintre vârfuri se întâmplă mai rar ceea ce duce la scăderea frecării. Reduce pierderile de energie și, prin urmare, cantitatea de combustibil necesară pentru a deplasa mașina.
În al doilea rând, stratul are o structură specială dictată de structura cristalină a mineralului. Oferă o mai bună rezistență și elasticitate a suprafeței. Înseamnă că se întâmplă distrugeri mai mici la punctul de coliziune cu suprafața originală. Reduce uzura, iar motorul tratat, transmisia sau alt mecanism va funcționa mai mult.
În final datorită structurii speciale, stratul protector este mai "prietenos" cu moleculele de ulei. Ele au o legătură mai puternică cu suprafața și pot adera mai bine de aceasta. Aceasta face pelicula de ulei de pe suprafață mai stabilă. Uleiul începe să funcționeze mai bine - servește la temperaturi mai ridicate, protejează la solicitări mai mari.